Abstract:
Misalin Traditional Ceremony is a gratitude to God Almighty by purifying themselves with the aim of going in a better direction to welcome the holy month of Ramadan. Misalin Traditional Ceremony learning material can be poured into a lesson using audio-visual media as a History teaching material. This research method uses qualitative methods. Data collection techniques in this study are the results of observation, documentation and interviews from all related parties. The results showed that the values contained in the Misalin traditional ceremony, through learning History applied to audio visual media and then displayed through learning videos. This research applies audio visual motion that is utilizing videos of the Misalin traditional ceremony as a learning design in class XI IPS 1 SMAN 1 CIMARAGAS. The result of the utilization of audio visual media of Misalin traditional ceremony in learning history in class XI IPS 1 SMAN 1 CIMARAGAS is integrated in the material of "Islamic Culture". Implementation in the utilization of audio-visual media was carried out twice a meeting. The condition of students after the learning process by utilizing audio-visual media of the Misalin traditional ceremony made students more active, enthusiastic and more understanding in the history learning process.
Description:
Upacara Adat Misalin yaitu rasa syukur kepada Tuhan YME dengan cara mensucikan diri dengan tujuan kearah yang lebih baik untuk menyambut bulan suci Ramadhan. Materi pembelajaran Upacara Adat Misalin dapat dituangkan kedalam sebuah pembelajaran menggunakan media audio visual sebagai bahan ajar Sejarah. Metode penelitian menggunakan metode kualitatif. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini yaitu hasil dari observasi, dokumentasi dan wawancara dari semua pihak yang berkaitan. Hasil penelitian menunjukan bahwa nilai-nilai yang terdapat dalam upacara adat Misalin, melalui pembelajaran Sejarah yang diaplikasikan ke dalam media audio visual kemudian ditampilkan melalui video pembelajaran. Penelitian ini menerapkan audio visual gerak yaitu memanfaatkan video dari upacara adat Misalin sebagai desain pembelajaran di kelas XI IPS 1 SMAN 1 CIMARAGAS. Hasil dari pemanfaatan media audio visual upacara adat Misalin dalam pembelajaran sejarah di kelas XI IPS 1 SMAN 1 CIMARAGAS diintegrasikan dalam materi “Kebudayaan Islam”. Pelaksanaan dalam pemanfaatan media audio visual dilakukan sebanyak dua kali pertemuan Kondisi peserta didik setelah melakukan proses pembelajaran dengan memanfaatkan media audio visual upacara adat Misalin menjadikan peserta didik lebih aktif, semangat dan lebih memahami dalam proses pembelajaran sejarah.