Abstract:
This research aims to examine cultural heritage in Wanareja District, Cilacap Regency, Central Java Province. The method used in this research is a qualitative method with data collection techniques of observation, interviews, and documentation/library. The results of the research show that the History learning process at MA EL-Bayan Majenang tends to use the lecture method. The learning resources used by teachers are only from textbooks provided by the school. The use of the Gunung Jambu site as a source for learning history is carried out using Power Point as a tool for learning history in the classroom. The obstacle faced in using the Mount Jambu Site as a Learning Resource is the limited material regarding the Mount Jambu Site. The next obstacle is the existence of the Mount Jambu Site which is at the top of Mount Jambu, which means students cannot see the Mount Jambu Site directly. Efforts made to address these obstacles are to maximize the material by using sources from journals as teaching materials.
Description:
Penelitian ini bertujuan untuk meneliti cagar budaya yang berada di Kecamatan Wanareja, Kabupaten Cilacap, Provinsi Jawa Tengah. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif dengan teknik pengumpulan data observasi, wawancara, dan dokumentasi/kepustakaan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa proses pembelajaran Sejarah di MA EL-Bayan Majenang cenderung menggunakan metode ceramah. Sumber Belajar yang dipakai oleh Guru juga hanya dari buku paket yang di sediakan oleh sekolah. Pemanfaatan Situs Gunung Jambu sebagai Sumber Belajar Sejarah dilakukan dengan menggunakan media Power Point sebagai alat bantu Pembelajaran Sejarah di Kelas. Kendala yang dihadapi dalam Pemanfaatan Situs Gunung Jambu sebagai Sumber Belajar adalah keterbatasan materi mengenai Situs Gunung Jambu, Kendala selanjutnya adalah keberadaan Situs Gunung Jambu yang berada di Puncak Gunung Jambu sehingga menyebabkan Peserta Didik tidak bisa melihat secara langsung Situs Gunung Jambu. Upaya yang dilakukan mengenai kendala tersebut adalah memaksimalkan materi dengan menjadikan sumber dari jurnal sebagai bahan ajar.